تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/09/29 - 02:16
کد خبر: 491300

آیا سازمان سنجش دانشجو را با داوطلب اشتباه گرفته است؟؛

قهرمان‌سازی با سوژه خیالی/ آقای پورعباس، دانشجوی ترم ۷ دیگر داوطلب کنکور نیست!

قهرمان‌سازی با سوژه خیالی/ آقای پورعباس، دانشجوی ترم ۷ دیگر داوطلب کنکور نیست!

موضوع شائبه ورود دانشجویان متقلب به دانشگاه‌ها که چندماه پیش توسط یک خبرنگار در رسانه‌ها مطرح شده بود سبب شد تا مجلس شورای اسلامی و نهادهای متولی قانون‌گذار و نظارتی نسبت به رفع شبهات و نگرانی های ایجاد شده به پاسخ گویی و تبیین ابعاد ماجرا بپردازند.

به گزارش سرویس صنفی و آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اخیرا با انتشار خبر استعفای عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور که در پی احکام بازگشت به تحصیل داوطلبان مشکوک به تقلب توسط یکی از شعب دیوان عدالت اداری صادر شده‌، حواشی بسیاری را ایجاد کرده است.

موضوع شائبه ورود دانشجویان متقلب به دانشگاه‌ها که چندماه پیش توسط یک خبرنگار در رسانه‌ها مطرح شده بود باعث شد تا مجلس شورای اسلامی و نهاد های متولی قانون‌گذار و نظارتی نسبت به رفع شبهات و نگرانی های ایجاد شده به پاسخ گویی و تبیین ابعاد ماجرا بپردازند، در همین راستا سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در ویژه برنامه ای که به همین منظور پخش شد، برای توضیح ابهامات قانونی و اصل ماجرای تقلب به گفتگو با رئیس سازمان سنجش نشست که خبرنامه دانشجویان ایران طی گزارشی مشروحی از این برنامه را منتشر ساخت، جزئیات بیشتر را می‌توانید از لینک روبرو مطالعه کنید.(جزئیات بیشتر)

بطور کلی ماجرا بدین شرح است که تعدادی از داوطلبان شبهه دار آزمون‌های ۱۳۹۸، ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ پس از عدم کسب حد نصاب در دو تا سه درس آزمون‌های مجدد و محکومیت مبنی بر ابطال نتیجه آزمون‌ اصلی ورودی به دانشگاه در هیات­‌های بدوی و تجدید نظر رسیدگی به تخلفات و جرائم آزمون‌های سراسری، ضمن اعتراض به سازمان سنجش آموزش کشور، به وزارت علوم و مجلس شکایت کردند و در نهایت نیز در مهرماه ۱۴۰۱ استفساریه ماده ۱۱ قانون رسیدگی به تخلفات آزمون سراسری ابلاغ و لازم الاجرا شد، بر این مبنا که ماده ۱۱ این قانون شامل افرادی می شود که عنوان داوطلب داشته باشند که دوره زمانی اعلام نتایج اولیه کنکور تا زمان ثبت نام در دانشگاه را شامل می‌شود و پس از آن این فرد دانشجو تلقی می‌شود، بنابراین سازمان سنجش باید در بازه‌ای که افراد داوطلب هستند بتواند شبهه مورد نظر را رفع یا تائید کند.

حال سوال این است که چرا رئیس سازمان سنجش آموزش کشور برخلاف اقدام به استعفای خود در این برنامه که اتفاقا برای رفع ابهامات مختلف این پرونده تدارک دیده شده بود پاسخ قابل اعتنایی نداشت و اکنون با کدام استناد و استدلال مبادرت به این امر نموده است؛ برای روشن شدن بیشتر ماجرا در ادامه این گزارش بخش هایی از گفتگو علی خضریان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با وی را مشاهده می‌کنید: 

علی خضریان (سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی) توضیح می‌دهد: اولین بار یک خبرنگار و یک خبرگزاری، این ادعا را مطرح کرد که در کنکور 1401، هزار نفر تقلب کرده‌اند و حالا که سازمان سنجش می‌خواهد آنها را از دانشگاه خارج کند، مجلس اجازه نداده است.

به همان خبرگزاری رفتم و در حضور مدیر مسئول، به خبرنگار مربوطه توضیحات لازم را دادم و مستنداتم را هم ارائه کردم. واقعیت این است که کمیسیون اصل 90، شکایت‌محور است؛ شکایاتی در ابتدای 1400 از سوی 28 نفر از دانشجویان ترم 6 تا فارغ التحصیلان دانشگاهی مطرح شد که سازمان سنجش به آنها اعلام کرده بود در آزمون کنکور شما شبهه وجود دارد و باید دوباره آزمون بدهید.

قانون می‌گوید اگر تقلب شخصی محرز شود، قبولی فرد ابطال شده و اعطای هر نوع گواهی به او ممنوع بوده و اگر مدرک دانشگاهی هم به وی اعطا شده باشد، وزارت علوم و وزارت بهداشت ملزم به ابطال آن گواهی هستند. آزمون مجدد برای کسانی است که سندی مبنی بر تقلب آنها وجود ندارد و صرفا سنجش مجدد برای آنها در نظر گرفته شده وگرنه شخص متقلب، باید از دانشگاه اخراج شود. جزئیات بیشتر را در فیلم زیر مشاهده کنید: 

گزارش‌های بدون سند تقلب درکنکور سراسری !

عبدالرسول پورعباس (رئیس سازمان سنجش آموزش کشور): در روزهای پایانی دولت قبل، به یک باره بحث تقلب در کنکور مطرح می‌شود و سازمان سنجش فهرستی چند هزار نفره را رو می‌کند که در قبولی آنها شبهه وجود دارد. به مجلس وعده دادیم هر پرونده‌ای در این زمینه وجود دارد را از ابتدا بررسی خواهیم کرد ولی دیدیم این چاه بی ته است و پُر نمی‌شود.

برای اینکه هیئت رسیدگی، فردی را به عنوان متقلب یا دارای شبهه تقلب احضار کند، حداقل دو شرط از سه شرط تقلب را داشته باشد ولی به یک باره با حجم زیادی از گزارش‌های مردمی در زمینه تقلب در کنکور مواجه شدیم آن هم در بازه زمانی کم سامانه گزارش‌های مردمی آن هم بدون سند، در ماه‌های پایانی دولت دوازدهم راه‌اندازی شد که هیچ ردی هم گزارش‌دهنده‌ها در آن وجود نداشت! البته گروهی از متقلبان واقعی هم در بین گزارش‌ها وجود داشت تا حق و باطل در هم آمیخته شود.

اتهام تقلب به کسانی که اصلا انتخاب رشته نکرده بودند!

طبق گفته‌های پورعباس در برنامه جهان آرا آش آنقدر شور شدا بود که به برخی از این دانشجویان و داوطلبانی که به آن‌ها اتهام تقلب زده شده بود اصلا در انتخاب رشته شرکت نکرده بودند یا حتی برگه‌های سفید تحویل داده بودند.

حال باید پرسید گزارشاتی که به برگه سفید کنکور اتهام تقلب وارد می‌کند چه منطق قوی دارد که به دیگران نیز با مدرک و سند مستند به آن‌ها اتهام تقلب در کنکور بزنند؟

چرا مجلس «داوطلب» کنکور را صرفا تا زمان ثبت نام در دانشگاه معتبر می‌داند؟

علی خضریان (سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی) گفت: چگونه از کسی که ترم هفت یا هشت دانشگاه است، می‌تواند دوباره برای صحت‌سنجی کنکور بدهد و همان رتبه را کسب کند؟

علاوه بر اینکه هزینه‌های زیادی برای آن فرد شده تا به آنجا برسد، اگر آن شخص تقلب هم کرده باشد، فرد شایسته‌ای به جای او به دانشگاه نرفته که با صحت‌سنجی بخواهیم او را برگردانیم، بنابراین طرز کار اشتباهی در سازمان سنجش جریان داشته است و منطقی هم نیست.

ممکن است این ابزار قانونی، حتی وسیله تسویه حساب‌های سیاسی هم بشود بنابراین باید جلوی آن را می‌گرفتیم. بر این اساس تصمیم گرفتیم بر اساس نص قانون که عنوان «داوطلب» را بکار برده، داوطلبان را تا زمانی با این عنوان بشناسیم که در دانشگاه ثبت نام نکرده باشند و پس از آن دانشجو خواهند بود نه داوطلب. جزئیات بیشتر را در فیلم زیر ببینید: 

مشروح گفتگوی ارائه شده در این گزارش بخوبی مسیر و سیر قانونی و تصمیمات اتخاذ شده توسط نهاد های متولی و رفع ابهام این موضوع را نشان می‌دهد و از سوی دیگر به نظر می‌رسد استناد عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور به این ماجرا برای استعفا اندکی غیر قابل قبول می‌نماید.

در ادامه نیز توضیحات رئیس دیوان عدالت اداری  درباره استعفای رئیس سازمان سنجش و در نقد به بازگشت 9 هزار نفر به دانشگاه ها را که سازمان سنجش اعلام کرده است را می‌خوانید و مشاهده می‌کنید: 

1- به موجب اصول ۳۴ و ۱۷۳ قانون اساسی، دادخواهی حق مسلم هر فرد و دیوان عدالت اداری مرجع تظلم خواهی از اقدامات و تصمیمات واحد‌های دولتی است لذا با توجه به اصل تساوی همگان در مقابل قانون، تبعیت از آرای قطعی دیوان تکلیف همه‌ی دستگاه‌های اجرایی است و این موضوع هیچ استثنایی را شامل نمی‌شود.

۲- در ارتباط با مسئله شبهه ی تقلب در آزمون‌های سراسری که جناب آقای پور عباس رییس مستعفی سازمان سنجش آن را بهانه‌ای برای استعفای خود اعلام کرده است در ماه‌های اخیر جلسات متعدد کارشناسی با حضور وزیر محترم علوم، رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، رییس سازمان سنجش و معاونین آن‌ها و تعداد کثیری از کارشناسان و اهل فن برگزار گردید و مبانی قانونی عملکرد دیوان و سازمان سنجش مورد بررسی و مداقه قرار گرفته که در قریب به اتفاق موارد، مواضع دیوان عدالت اداری از سوی حاضرین مبتنی بر قانون تشخیص داده شده و از سوی سازمان سنجش بجز تکرار برخی نکات فاقد مبانی حقوقی، مستند قانونی قابل قبولی جهت اثبات ادعا ارائه نشده است.

در ضمن در خصوص ادعای رییس محترم سازمان سنجش و آموزش کشور در متن استعفا مبنی بر اینکه سازمان سنجش توانایی اجرای این حجم از برگشت به تحصیل متقلبان را ندارد ذکر این نکته ضروری است اولاً افراد موضوع احکام دیوان عدالت اداری متقلب نیستند و دلیلی نیز بر وجود تقلب توسط آنان تاکنون ارائه نشده است. ثانیا:چگونه است که بیش از ده برابر همین افراد با همین شرایط به موجب استفساریه مجلس با مجوز آن سازمان جهت اشتغال به تحصیل به دانشگاه‌ها راه پیدا کرده اند؟

در خاتمه پر واضح است که اقداماتی از این قبیل و تضعیف مرجع قضایی که حتی اگر با نیتی خیر خواهانه همراه باشد جز آشفتگی ذهنی برای مردم عزیز، ماترک دیگری به همراه ندارد لذا همانگونه که بار‌ها به ایشان و وزارتخانه متبوع وی اعلام شده است شایسته است امور از طریق مجاری قانونی مورد پیگیری قرار گیرد. جزئیات بیشتر را در فیلم زیر ببینید: 

 رئیس دیوان عدالت اداری در ادامه این توضیحات گفت: بعد از ۷ ترم دانشجو را از سر کلاس بیرون آورده‌اند و می‌گویند داوطلب است! 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تداوم تظاهرات شهرک‌نشینان علیه «نتانیاهو»
۷۱درصد آمریکایی‌ها از نحوه برخورد بایدن با جنگ اسرائیل در غزه ناراضی هستند
استمرار روند کاهشی تورم، رشد نقدینگی و قیمت ارز نیازمند کنترل است
خضریان: مشکل مجوزهای مالکان زمین تپه سیف جاجرود بررسی شد
کاپیتان تیم ملی فوتسال: ما می‌توانیم سورپرایز جام جهانی باشیم
پرسپولیس بدون ۲ بازیکن تمرین کرد
برنامه اردوی تیم ملی در فیفادی خرداد مشخص شد
تونسی‌ها سفیر ایتالیا را از نمایشگاه کتابشان بیرون کردند
کدام داروها ارز ترجیحی می‌گیرند؟
وزیر علوم در اجتماع دانشجویان: دنیای سلطه و استکبار حق طلبی دانشجویان را بر نمی‌تابد
رئیسی: سرکوب اعتراضات ضدصهیونیستی رسوایی دیگری برای مدعیان آزادی بیان و تمدن غرب است
بورل: تقسیم اراضی تنها راه جلوگیری از درگیری در فلسطین اشغالی است
فرانسه: تشدید درگیری میان حزب‌الله و اسرائیل به نفع هیچ کسی نیست
موج همبستگی با فلسطین از پاریس و لندن تا ژنو، وین و برلین
صادرات فرش دستباف ایران به ۴۰ میلیون دلار رسید
برگزاری ششمین اجلاس کمیسیون اقتصادی ایران و عراق
تامین ۴.۴ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی در سال جاری
واکنش رئیس پلیس آگاهی به فیلمبرداری مردم از جرائم و قانون‌شکنی‌ها
برنامه امسال تولید ۱۰۰ میلیون تن محصول پتروشیمی است
دیدار وزیر خارجه بحرین با بشار اسد پس از ۱۳ سال
اعلام آمادگی مکرون برای استفاده از سلاح هسته ای علیه روسیه
فرایند مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور آغاز شد
اعتراض دانشجویان شریف به روند کند تعمیر مسجد دانشگاه
تجمع دانشجویان دانشگاه های تهران در حمایت از دانشجویان آمریکا
تجمع دانشجویان امیرکبیر در حمایت از دانشگاهیان آمریکایی
کلاس‌های پیام نور امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
قدردانی زلفی‌گل از دست‌اندرکاران حفظ سلامت کنکور
زلفی گل: جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
تجمع دانشجویان در محکومیت عملکرد آمریکا در برخورد با دانشجویان آزادی خواه حامی فلسطین +عکس
حمایت دانشجویان استان قزوین از خیزش سراسری دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
محرومیت از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top